Språk är kommunikation och kultur. Språk är också identitet och makt. Att erövra och leva med ett nytt språk som vuxen kan jämföras med att resa. Beroende på vad man har med sig i bagaget och vad man får för stöd och uppmuntran längs vägen blir denna resa olika lång för olika inlärare, och syftet med den här boken är att ge en mångsidig bild av denna resa.
Med andras ord ger stort utrymme åt alla de processer som språktillägnande i vuxen ålder är förenat med. För den som främst är intresserad av alla de utmaningar av rent språklig natur som tillägnandet av just svenska innebär finns förstås även särskilda kapitel med detta fokus.
Förutom att förmedla kunskap om vuxnas andraspråksinlärning och flerspråkighetens fördelar ur ett brett perspektiv lyfts även frågor kring andraspråk i arbetslivet och andraspråksundervisningens möjligheter och begränsningar, liksom den många gånger okunniga och förenklade syn på vuxnas andraspråksinlärning som ofta präglar samhällsdebatten och läggs till grund för politiska beslut. Boken avslutas med tips och råd både till den som i olika möten över språk- och kulturgränser har det språkliga övertaget och till den som är på väg in i språket och tar sig fram med andras ord.
Med andras ord vänder sig inte bara till blivande och verksamma lärare i alla ämnen inom vuxenutbildningen samt en språkintresserad allmänhet. Den rekommenderas också till alla chefer och arbetskamrater som har kollegor som håller på att lära sig språket, liksom till politiker, beslutsfattare och myndighetspersoner – ni är viktiga och spelar roll för andraspråksinlärares språkutveckling!
”En ökad kunskap hos majoritetsbefolkningen om integrationens språkliga dimensioner kan bidra till att främja en mer human och mindre främlingsfientlig samhällsutveckling.”
Ur Inledningen
Inger Lindberg är professor emerita i tvåspråkighet vid Stockholm universitet och var dessförinnan även Sveriges första professor i svenska som andraspråk vid Göteborgs universitet. Hennes forskning kring språkundervisning och vuxnas andraspråksinlärning har inspirerats av många års erfarenheter som sfi-lärare och lärarutbildare i svenska som andraspråk. Hon tilldelades 2022 Svenska Akademiens pris för framstående förtjänster inom svensk språkforskning och språkvård.