De bygger kunskap, relationer och en bänk
 
Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt. Så sa ett barn när byggandet av en sittplats kom igång strax utanför förskolan Trollets gård i Kalmar. 
En sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som samtidigt synliggör barn som medborgare i samhället.
 
Bygga en plats förmöten skildrar ett projekterande arbetssätt på en fyraårsavdelning. I boken berättar tre förskollärare hur arbetet utvecklades, från barnens första tankarom vad begreppet välkomnande kan innebära till att invigningsbanden runt sittplatsen klipptes. De beskriver hur de lyssnade på barnens idéer, följde deras processer, utmanade, bekräftade och erbjöd verktyg för fortsatt undersökande hela tiden i nära relation med omvärlden.
Förskolan Trollet har sedan mer än 30 år hämtat inspiration från förskolorna i Reggio Emilia. Boken är rikt illustrerad med dokumentationsbilder. 
 
Ur innehållet: 
 
Välkommen till oss påTrollet 
Hundraspråklighet 
Förskolan Trollets verksamhetsidé 
Tema och projekt 
Vår pedagogiska miljö 
Att välja grupper
Trollets systematiska kvalitetsarbete 
Hur gör vi det möjligt? 
Mötesstruktur 
Arbetsgrupper 
En dag på Trollet 
 
Projektet Envälkomnande plats 
Ett projekt påbörjas på fyraårsavdelningen 
Vad är välkomnande? 
Delaktighet genom reflektionssamling 
Foton på välkomnande platser 
 
Fokus på sittplatser 
En modell av platsen 
Välkomnande sittplatser på gården 
Ledarrollen och riktlinjer 
Berga centrum brinner 
Välkomnande sittplatser i närområdet 
 
En mångfald avundersökande 
En byggutmaning 
Parallella processer 
Föräldrarnas delaktighet 
Utvärdering 
 
Vi möter gammeltanterna
Mötet på Skogsrået 
Sittplatsen får en mottagare 
Reflektionsväggen 
Bilder på sittplatser 
Kontakt med kommunen 
Brev till våra gammeltanter 
Vilka material ska vår sittplats ha? 
Ritning i form av en modell 
Att arbeta mot läroplanens mål
 
Vi skapar envälkomnande plats 
Mötet med Stefan och Patrik 
Vi bygger en sittplats 
Regnbågens färger