I en värld där allt ska mätas och i en tid när vi alla upplever oro inför framtiden är det kanske viktigare än någonsin att skolan ska kännas begriplig, hanterbar och meningsfull. Men hur kan detta åstadkommas?
Att göra skolan meningsfull
Det här är en bok om hur lärare kan arbeta med undervisning och reflektion för att eleverna ska förstå och uppleva att de inte bara lär för framtiden utan att det som de lär sig idag kan de också ha nytta av och använda nu direkt. Det är en klassrums- och undervisningsnära bok som är full av både hopp och praktiska exempel.   
... genom att skapa engagemang i klassrummet. 
Maria Wiman delar i boken med sig av sina erfarenheter från klassrummet och vad som skapar engagemang hos eleverna. Här beskrivs hur hon tar vara på elevernas dunkande hjärtan, rusande vrede eller vilda lycka genom att de får delta i projekt kopplade till samhällsfrågor t ex.   
Och hur lärarna ska orka
Boken avslutas med ett kapitel om hur lärare ska kunna hålla ihop trots en stundtals ganska rejäl motvind. Det handlar om etisk stress, lärares rättigheter och vikten av att be om hjälp.   
Betyg 4 Mycket bra
"Boken entusiasmerar i en tuff verklighet och det komplexa upplevs lättare att agera på." Btj-häftet nr 4, 2024   
Om författaren
Maria Wiman är lärare i svenska och SO men också krönikör och skoldebattör. 2019 utsågs hon till Sveriges bästa lärare. Har även prisats som Årets pedagog. 
 
 
 
Innehåll
1. DAGSLÄGET 
Hur mår våra elever? 
Skolans roll 
Skolan som social arena 
Pojkars lärande 
Hemmasittare 
Elevhälsan
 
2. KÄNSLA AV SAMMANHANG 
KASAM 
Mindset 
Grit 
Ett dynamiskt mindset och grit i klassrummet 
Självbild och förväntanseffekter 
Skolans förhållningssätt 
Självkontroll 
Så hur i hela friden ska vi göra? 
Att reflektera över det egna lärandet 
Att skapa struktur 
Lektioner utan rätt och fel 
Feedback
 
3. KÄNSLOR OCH MOTIVATION 
Känslans revansch 
Den gamla hjärnan 
Den unga hjärnan 
Känslor och undervisning 
Vad gör dig riktigt arg? 
Ta känslan till handling 
När sorgen blev till chips 
En passiv robot? 
Motivationens kraft 
Konsten att väcka motivation 
Elevdelaktighet och skolans demokratiska uppdrag 
Variation, flexibilitet och genuin nyfikenhet 
Att motivera med piska eller morot?
 
4. VÄRDESKAPANDE LÄRANDE 
Tänk stort. Tänk väldigt stort 
Vadå värdeskapande? 
Vad säger forskningen? 
Save the sharks 
Meningsfullhet 
Medkänsla 
Café Snabel 
Samarbete 
Hållbar utveckling på schemat 
Jeans for Africa 
Bedömning 
Tänk kreativt 
Värdeskapande projekt steg för steg
 
5. DET RELATIONELLA LEDARSKAPET 
Ledarskap 
Varför jobba relationellt? 
Historien om två gossar och två flaskor diskmedel 
Auktoritet eller auktoritär? 
Förebyggande åtgärder 
Regler 
Förbudet mot att skojbråka min favoritregel 
Det trygga klassrummet 
Men elever som inte vill då? 
Elever som utmanar 
Men ibland måste man väl ändå få sätta ner foten? 
Så hur gör man då?
 
6. KONSTEN ATT ORKA 
En vanlig dag 
Såhär kan vi ju inte ha det aktuell situation 
KASAM för lärare 
Vad är stress? 
Etisk stress 
Så hur gör man då? 
Våga be om hjälp 
Rast och paus 
Återhämtning och sömn 
Dags att ta saken i egna händer
 
AVSLUTNING DAGS ATT ÖPPNA LOCKET 
REFERENSER