I denna licentiatuppsats studeras klassrådets möjligheter och villkor
 för att fungera som ett socialt rum för demokrati och utbildning.
 Studien förankras i en historisk tradition om skolans demokratiska
 uppdrag men tar också avstamp i en aktuell diskussion om deliberativ
 demokrati i skolan. Elever och lärare formulerar sig kring de
 villkor som behöver uppfyllas för att eleverna skall ha inflytande och
 ta ansvar i frågor som engagerar dem. Vidare observeras hur elever
 och lärare agerar i klassrådet under olika besluts- och diskussionsprocesser.
 Studien belyser en aspekt på skolan och den förändrade
 barndomen, där barns inflytande och egenansvar synliggörs. Genom
 att tydliggöra villkor och dilemman som lärare och elever ställs inför,
 problematiseras också barns aktörskap.
 Det framgår att eleverna har god förståelse av de beslutsprocesser
 som skolan är en del av. De är också engagerade i och vill utveckla
 klassrådet, samtidigt som de anger en rad villkor för att klassrådet
 skall vara en demokratisk arena. Eleverna framhåller att i klassrådet
 är det viktigt att alla får komma till tals och att alla lyssnar på de som
 talar. De talar om disciplinära aspekter av demokratiska processer och
 en strävan efter att låta klassrådet vara en störningsfri zon. För några
 av eleverna är den formella strukturen i ett klassråd ett problem, för
 andra är den snarare en möjlighet att rucka på maktbalansen mellan
 lärare och elever och mellan elever. Lärarna ser klassrådets potential
 men uttrycker också en osäkerhet om vilka frågor som eleverna kan
 och får besluta om i klassrådet för att skapa reell demokrati. Lärarna
 uttrycker en osäkerhet om det är den demokratiska processen eller det
 konkreta beslutet som är viktigast.
 Studien ger ett viktigt bidrag till debatten om demokrati i skolan
 genom att synliggöra de dilemman som elever och lärare ställs inför
 då de ”gör” demokrati i klassrådet. Avhandlingen ger en bild av den
 komplexitet som är invävd i begreppet demokrati och demokratiska
 processer i skolan och en fördjupad kunskap om barndom och sociala
 relationer i förändring, särskilt i förhållande till skolans demokratioch
 fostransuppdrag.
 Avhandling är en del av projektet ”Mångkontextuell barndom”,
 där skola, fritid och familj studeras som gränsöverskridande sociala
 rum i förändring.
							 
								
									ArbetstitelKlassråd : ett socialt rum för demokrati och utbildning : om skola och barndom i förändring
Standardpris279.00
Illustrerad
 Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
 IsContractProduct
 Inlaga
Sidor222
Publiceringsdatum2018-03-05 00:00:00
FörfattareBalli Lelinge
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
 SeriesTitle
erpOwnsPrice
 BokinfoStatusCode21