Hur kan lärare systematiskt utveckla undervisningen tillsammans? Och hur kan skolledningen möjliggöra en sådan lärardriven skolutveckling?
På Sjöstadsskolan i Stockholm har lärarna sedan starten 2006 arbetat med att förbättra undervisningen. Med ett kollegialt arbete och en vetenskaplig arbetsmodell identifieras moment som är svåra för eleverna att förstå och för lärarna att undervisa om och undervisningen görs tillgänglig för fler elever.
Här berättar en rektor och en förstelärare hur man har byggt en organisation där kollegor i olika årskurser intresserar sig för varandras undervisning, ämnen och elevresultat.
I samarbete med forskare från Stockholms universitet har man också gjort forskning och utveckling till en naturlig del i skolans vardag.
Skolan har hyllats av Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse för att vara en lärande organisation. Lärarna har även deltagit i internationella konferenser och publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Ett motsvarande arbete sedan har senare startat på flera skolor i Järvaområdet i norra Stockholm.
Med boken vill författarna inspirera rektorer, förstelärare och andra med intresse för skolutveckling till ett kollegialt arbete som utvecklar undervisningen på djupet och som skapar en utbildning på vetenskaplig grund.
Lena Lindblad Petersen har varit rektor under många år. Efter sin tid på Sjöstadsskolan blev hon projektledare för skolutveckling i Järvaområdet i Stockholm. Hon har en handledarutbildning i learning study och en magisterutbildning i utbildningsledning.
Gunilla Pettersson Berggren är lågstadielärare och förstelärare med ansvar för forsknings- och utvecklingsarbete i Sjöstadsskolan. Hon har under lång tid arbetat med lärardrivna undervisningsutvecklande projekt och har en magister och en master i didaktik. 
Innehåll
Förord   
Inledning 
Starten 
Lärare utvecklar undervisningen 
De första tio åren
Kapitel 1. Med learning study som grund 
Bakgrund till learning study
En skola på vetenskaplig grund
Relationen mellan undervisning och lärande
Teori och praktik hänger ihop
Lärares gemensamma kunskapsbas
Professionens autonomi
Förbättrad undervisning gynnar alla elever
Kapitel 2. Genomförandet 
Intresse för att utforska undervisningen
Att diskutera undervisning inte elever
Gemensamt ansvar för undervisning och resultat 
Internationella konferenser gav inspiration
Nätverk och nya erfarenheter
Ett djupare ämnesdidaktiskt utforskande
Delning och spridning
Hållbarhet i utvecklingsarbetet
Struktur för studierna
Publik lektion
Att förverkliga en skola på vetenskaplig grund
Kapitel 3. Förutsättningar för utvecklingsarbetet 
Skolans organisation 
Att bygga tillit 
Arbetslag för trygghet ämneslag för kunskap 
Att sätta i gång ett utvecklingsarbete 
Rektors roll i lärardriven skolutveckling 
Att leda en verksamhet som utvecklar undervisning 
Förstelärarna viktiga ledare för lärardriven skolutveckling 
Avsätta medel för undervisningsutveckling 
Hur får man tiden att räcka? 
Kompetensutvecklingsplanen en nyckel 
Prioriteringar i kompetensutveckling 
Kommunikation 
En internationell utblick 
Kvalitetsutmärkelser   
Kapitel 4. Elevresultat och andra effekter
Gemensamma begrepp ett yrkesspråk 
Kompetens att arbeta vetenskapligt 
Effektkedja redskap för utvärdering 
Praktiknära och lärarledd forskning 
Uppsatser av Sjöstadsskolans lärare 
Undervisningsutveckling lockade lärare till skolan 
FoU går vidare på Sjöstadsskolan 
En fortsättning på Järvaskolor   
Kapitel 5. Vår vision
Systematisk undervisningsutveckling 
Forskning av och för lärare 
Modell för utveckling 
Nycklar till en skola på vetenskaplig grund 
Tre karriärvägar inom skolan 
Lektor med anställning på skolan 
FoU-arbete införlivat med skolans verksamhet 
Från kritik till lärardriven skolutveckling   
Tack
Referenser
 
Utlåtanden
"Denna bok är ett gediget bidrag till brobygget mellan forskning och skola. Det är en bok om hur en skola kan byggas på vetenskaplig grund, det vill säga hur en skolas viktigaste verksamhet undervisningen kan sättas under lupp tillsammans i ett kollegium.  
Boken är skriven av en lärare och en rektor, som på vägen har skaffat sig fler akademiska meriter, men aldrig förlorat skolperspektivet på utveckling."  
Tuula Maunula, undervisande lektor på Rinkebyskolan och forskare vid Göteborgs universitet.
"I boken ges flera övertygande argument för att det går att utveckla skolans verksamhet så att tid och resurser kan kanaliseras mot ett systematiskt utvecklingsarbete. Här exemplifieras Sjöstadsskolans envetna arbete med att utveckla undervisningen med hjälp av learning study. 
Dessa två budskap - Sjöstadsskolans tillblivelse som en FoU-skola och undervisningens utveckling med hjälp av learning study - tror jag att kan inspirera andra skolor, skolledare, lärare till en lärardriven skolutveckling där elevernas kunskapsutveckling sätts i främsta rum."  
Inger Eriksson, professor vid Stockholms universitet (och tidigare adjungerad professor på Sjöstadsskolan).