Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl
 Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan.
 Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare. 
 Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv.
 Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet.
 Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt.
 Innehåll:
 FÖRORD
 PROLOG
 KAPITEL 1.
 Med naturen som lärmiljö
 Fördelar med lärande utomhus
 Utemiljöns betydelse
 Vikten av föräldrarnas medvetenhet 
 KAPITEL 2.
 Djurkyrkogården 
 KAPITEL 3.
 Utforskande arbetssätt
 Material för utforskande lärande
 Gruppsammansättningar
 Arbetslagets roll
 KAPITEL 4.
 Kunskapsområdet språk
 Verksamhetens betydelse för språkutveckling
 Att använda dator
 Främmande språk i verksamheten
 KAPITEL 5.
 Kunskapsområdet matematik
 Vad är matematik?
 Olika material och tekniker
 Tillåtande miljö
 Vilka delar inom matematiken och varför?
 KAPITEL 6.
 Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik
 Luftexperiment
 Utforskande material
 Kemiexperiment
 KAPITEL 7.
 Dokumentation
 Fokus på lärandesituationer
 Noteringar
 Fokusintervjuer med barnen
 KAPITEL 8.
 Samarbete med skolan 
 och det övriga samhället
 Åldersintegrerat öppnar möjligheter
 Samarbete med samhället
 EFTERORD
 REFERENSER