Elevernas skamkänslor känns i rummet medan läraren talar  om referenstekniker. Jag ser elevernas kutade ryggar när de  sjunker ihop och blir mindre än de brukar vara. De är totalt  knäpptysta och verkar knappt andas. Alla elever har ansiktet  riktat mot läraren, ingen av eleverna i klassrummet gör någon signal av att märka av när de försenade eleverna kom in:  ingen låtsas om att det är något särskilt på gång utöver den  olydnad som brutit kontraktet om respekt för lärarens kontroll över lektionstiden. Ingen i hela rummet vänder blicken mot  den mystiska mörkt orangea dimman som verkade vilja krypa in genom fönstren, ingen utom jag som inte kan låta bli att  låta blicken vandra nyfiket mellan eleverna, läraren och  solförmörkelsen…
Under Janna Lundbergs observationer på Särskilda  läroverket har eleverna aldrig visat ett större motstånd än  vid ovanstående tillfälle; läraren har heller aldrig visat  större missnöje med elevernas agerande än denna gång.  Elevernas äventyr till skolans hustak under ett sällsynt  tillfälle, för att få se en solförmörkelse, resulterade i ett par minuters förlorad lektionstid. Men lärare hade sagt nej när eleverna bad om lov.
 Elever utan kroppar, ett samhällskunskapsämne utan  gemenskap på en skola utan ”de andra”, är några av de  teman som analyseras i avhandlingen Samhällskunskap för alienerad elit. Här förenas materialet från en flerårig  observationsstudie med ett alienationsbegrepp utvecklat  för att förstå förfrämligande utan maktlöshet. Tvetydig heter i maktordningen mellan lärare och elever, en  osäkerhet över vem som egentligen styr vem, driver fram  diskussionen om en frånvändandets dialektiska didaktik.
							 
								
									ArbetstitelSamhällskunskap för alienerad elit
Standardpris399.00
Illustrerad
 Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie10
MediatypBok
AvailableToOrder
 IsContractProduct
 Inlaga
Sidor280
Publiceringsdatum2019-12-17 00:00:00
FörfattareJanna Lundberg
Kort BeskrivningElevernas skamkänslor känns i rummet medan läraren talar  om referenstekniker. Jag ser elevernas kutade ryggar när de  sjunker ihop och blir mindre än de brukar vara. De är totalt  knäpptysta och verkar knappt andas. Alla elever har ansiktet  riktat mot läraren, ingen av eleverna i klassrummet gör någon signal av att märka av när de försenade eleve
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
 SeriesTitle
erpOwnsPrice
 BokinfoStatusCode21