I den svenska skolan har en enspråkig undervisning länge varit norm. Men i dag kommer många elever till skolan med en rad olika språkliga erfarenheter. I takt med att forskningen har visat positiva effekter av flerspråkighet och av att stödja elevers olika språkfärdigheter har styrdokumenten ändrats, men fortfarande saknar många lärare kunskap om undervisningsformer där elevernas språkliga resurser tas tillvara. 
 Åsa Wedin är lektor i svenska som andraspråk och professor i pedagogiskt arbete. I antologin Språklig mångfald i klassrummet visar hon tillsammans med fem forskare och praktiker på olika sätt att konkret arbeta med detta i klassrummet. Boken vänder sig till lärare i grundskolan och specialskolan och de flesta exemplen är hämtade från årskurs F6. 
Kort sagt kommer det kulturella, språkliga och intellektuella kapitalet i våra samhällen att öka dramatiskt när vi slutar se barn med kulturella och språkliga olikheter som ett problem som ska lösas och i stället öppnar våra ögon för de // tillgångar de för med sig.
 Jim Cummins, professor i språkvetenskap och föregångare inom forskning kring flerspråkighet och andraspråksutveckling. 
 Innehåll
 Medverkande
 Förord
 Introduktion
 Åsa Wedin
 Flerspråkighet som resurs för lärande
 Åsa Wedin
 Transspråkande för förstärkt flerspråkighet 
 Gudrun Svensson & Ann-Christin Torpsten
Jag tycker det är bra med translanguaging 
 Ann-Christin Torpsten & Gudrun Svensson
Jag tror att det hjälper min hjärna att växa 
 Jim Cummins
 Att arbeta med nyanlända på flera språk
 Anneli Wessman
 Flerspråkighet och teckenspråkiga miljöer
 Karin Allard
							 
								
									ArbetstitelSpråklig mångfald i klassrummet
Standardpris449.00
Illustrerad
 Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
 IsContractProduct
 Inlaga
Sidor158
Publiceringsdatum2017-05-15 00:00:00
FörfattareÅsa Wedin, Gudrun Svensson, Ann-Christin Torpsten, Jim Cummins, Anneli Wessman & Karin Allard
Kort BeskrivningI dag kommer många elever till skolan med en rad olika språkliga erfarenheter, men många lärare saknar kunskap om undervisningsformer där elevernas språkliga resurser tas tillvara. I antologin Språklig mångfald i klassrummet visar Åsa Wedin, lektor i svenska som andraspråk och professor i pedagogiskt arbete, tillsammans med fem forskare och praktiker på olika sätt att arbeta konkret med de
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
 SeriesTitle
erpOwnsPrice
 BokinfoStatusCode21