Barns språkutveckling tar fart under de viktiga förskoleåren, men alla barn har inte samma förutsättningar. Hur kan förskolan ge dem bästa möjliga grund och utmana varje barn vidare? Med kunskap om barns kommunikativa strategier och genom att medvetet ta hjälp av miljö och material, kan pedagogerna bli de språkmotorer som barnen behöver. 
Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten är förskollärare på en yngrebarnsavdelning. De har tilldelats Skapande Pedagogiks stipendium Förskolans språkmiljö för sitt språkstimulerande arbetssätt, väl grundat i teori och forskning. I boken Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta delar de med sig av konkreta verktyg och uppfinningsrika idéer för hur förskolans lärmiljöer kan arrangeras för att erbjuda barnen rika möjligheter att utforska och utveckla sina språkliga förmågor.  
"Vi vuxna inom förskolan behöver titta på oss själva med snälla, kritiska ögon, våga rannsaka vårt agerande och hjälpa varandra med att få syn på omedvetna mönster."
Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta, s. 22.
Innehåll
Förord 
Inledning 
Den tidiga språkutvecklingen
Samspel 
Språkande individer 
Som du ser mig, så blir jag 
Delaktighet och inflytande utan ord 
Språk och identitetsutveckling 
Hur ser jag mig själv?
Lek
Lek och språk hänger nära samman 
Språkets dimensioner i leken 
Lekminnen 
Öva turtagning 
Vill du leka? 
Rörelselekar och språkliga processer   
Meningsfulla sammanhang
Miljön och språkliga processer 
Varje stund räknas 
Samverkan förskola och hem 
Läsande individer
Högläsning Böcker i miljön 
Att bearbeta sagor på olika sätt 
Språkstimulerande material
Barns inflytande över miljö och material 
Presentation av material 
Kreativa materialval 
Sensoriskt material 
Okodat och kodat material 
Material som flyttar ut 
Möjligheten att bli sitt bästa jag
Språklig sårbarhet Barn gör rätt om de kan 
Tydlighet i miljön 
Flerspråkighet och språkutveckling 
Organisera för möjligheten att bli sitt bästa jag 
En språklig verktygslåda 
Estetik
Gripa för att begripa 
Språkmelodi och sångmelodi 
Estetik som kommunikationsverktyg 
Att göra tillsammans 
Kartläggning och pedagogisk dokumentation
Språklig kartläggning av miljön 
Projektet Barns möte med naturen 
Epilog
Referenser 
Bildförteckning