Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och du hinner med att dokumentera resultaten för varje elev. Det skapar en arbetsro och arbetet blir mer lustfyllt för alla. Arbetssättet gynnar också elever som kan ha svårt att visa sina kunskaper i en traditionell och mer stressig kartläggningssituation. När kartläggningen är genomförd används resultaten för att planera den fortsatta undervisningen, både på grupp- och individnivå.   
Med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt berättar Nathalie Lindgren om hur stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning bildar en helhet och som främjar elevernas kunskapsutveckling. Du får också följa hela arbetsgången kring Läsa, skriva, räkna - garantin för tidiga stödinsatser: kartläggning särskild bedömning undervisning och stödinsatser uppföljning och överlämning.   
Nathalie Lindgren är förskollärare och har lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Hon föreläser och deltog även i Skolverkets referensgrupp för Hitta språket innan materialet infördes nationellt.
Innehåll
Inledning
Bokens upplägg
Kapitel 1 Stationsarbete -hur det hela började
Vad innebär stationsarbete? 
Reflektion kring stationsarbete 
Planering av stationer 
Stationer med olika slags innehåll 
Språket 
Matematiken  
Stationsarbete ett av flera arbetssätt 
Kapitel 2 Bildstöd - ett viktigt verktyg
Dagsschema 
Presentation av station 
Uppmärksamhetsbildstöd 
Bilder vid olika arbetspass 
Språklekar - homonymer och motsatsord 
Tankekarta - Vad gjorde du på lovet? 
Tankekartor - andra tillfällen 
Filmvisning vid tema 
Temaarbete 
Fyrfältare (och trefältare) 
Kapitel 3 Kartläggning i förskoleklass - för tidiga stödinsatser
Progression från förskola till årkurs 1 
Språket 
Matematiken 
Kartläggning av flerspråkiga elever 
Hur vi planerade och följde upp kartläggningen 
Hur vi genomförde kartläggningen med hjälp av stationer
Kapitel 4 Hitta språket - hur vi lägger upp kartläggningen
Aktivitet 3 - Vi kommunicerar med symboler och bokstäver 
Aktivitet 4 - Vi utskiljer ord och språkljud 
Aktivitet 1 - Vi berättar och beskriver bokstäver 
Aktivitet 2 - Vi lyssnar och samtalar om bokstäver 
Kapitel 5 Hitta matematiken - hur vi lägger upp kartläggningen 
Mönster 
Tärningsspel 
Sanden/riset 
Lekparken 
Kapitel 6 Särskild bedömning - i kollegialt samråd 
Syftet med samrådet 
Extra anpassning 
Särskilt stöd 
Extra utmaningar 
Hur vi organiserar vårt samråd 
Samarbete med specialpedagog och logoped 
Samarbete med förskollärarkollegor i svenska och matematik 
Kapitel 7 Information till vårdnadshavare 
Kapitel 8 Vad händer i undervisningen efter kartläggningen? 
Om att differentiera 
Svenska - högläsning 
Svenska - språklig medvetenhet 
Matematik - talraden 
Temaarbete 
Kapitel 9 Uppföljning  vi ställer oss viktiga frågor
Dags för vårens utvecklingssamtal 
Kapitel 10 Överlämning till mottagande lärare 
Kapitel 11 Återkommande arbetspass - vad gör vi mer? 
Läroplanens centrala innehåll är alltid vägledande 
Svenskans arbetsområde 
Matematikens arbetsområden 
Teman inom olika områden 
Samhälle, natur och teknik 
Värdegrundsarbete 
Lek, skapande och musik 
Utedag 
Idrott 
Kapitel 12 Effekter av kartläggning och stationsarbete - vårt utvecklingsarbete 
Kapitel 13 Positiva förändringar och framtida utmaningar 
Vi införde ... 
Vi fortsätter att utveckla ...
Slutord
Spridning av vårt arbetssätt 
Tack 
Referenser 
Bildförteckning