Yrkesutbildningen ska ge eleverna en sammanhållen och meningsfull utbildning med goda studieresultat, välmående och ett positivt möte med arbetslivet. För att nå dit behöver eleverna rustas med en verktygslåda fylld av studiestrategier, samtidigt som lärarna samverkar kring gemensamma mål.
Denna praktiska handbok visar hur ett systematiskt och ämnesövergripande arbete, förankrat i examensmålen, kan hjälpa eleverna att förstå sambandet mellan teori och praktik, bygga en yrkesidentitet och ta ansvar för sin lärprocess.
Boken innehåller:
• konkreta undervisningsstrategier och övningar för alla ämnen,
• lektionsupplägg för att utveckla elevernas studiestrategier,
• modeller för samarbete mellan lärare och apl-handledare,
• förslag på hur boken kan användas för kollegialt lärande.
Skolinspektionen har lyft behovet av ökad enhetlighet i yrkesutbildningen – den här boken ger ett gemensamt material att samlas kring gällande denna utmaning.
Studiestrategier på yrkesprogram riktar sig till yrkeslärare, ämneslärare, skolledare och elevhälsoteam på gymnasiets yrkesprogram samt inom vuxenutbildningen och är den tredje i serien kring studiestrategier.