Vi behöver tala om undervisningen. Den har under lång tid fått stå i skymundan för allt det andra. Vi ska genomföra undervisning så att det ger resultat. Vi ska vara i undervisning, nyfikna och undersökande, för det är där vi möts.
Vi ska tala mer om vad vi gör än vilka vi är. Det som sker betyder att något nytt upptäcks vilket i sin tur gör något med vårt sätt att se på världen. Vi lär oss. Undervisningen är själva kärnan i skolans verksamhet. 
Så skriver Anne-Marie Körling i sin nya bok Undervisningen mellan oss. Hon är lärare, handledare, föreläsare och författare och fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2006 och utsågs 2015 till Sveriges läsambassadör. Hon har tidigare bland annat givit ut Läraren inom mig och har en pedagogisk blogg, www.korlingsord.se
Innehåll
Ord! 
Den pedagogiska promenaden 
En annan slags ordning och reda 
Frågorna i undervisningen 
Frågor för undervisningen 
Att utveckla undervisningen 
Från en undervisning till en annan 
Den ständige läraren 
Att underhålla lärares lärande 
Effekter av affekter 
Saklighet och kreativitet 
Litteratur